Jeśli ustawa wejdzie w życie, to już od 1 lipca 2023 roku kierowcy aut do 3,5 tony nie będą musieli płacić za przejazd autostradami A4 Gliwice – Wrocław i A2 Konin Stryków. Rząd właśnie przyjął projekt ustawy zmieniających zasady odpłatności na autostradach. Natomiast wg zapowiedzi PiS w ciągu roku mamy poznać rozwiązania dotyczące wprowadzenia darmowych przejazdów na odcinkach prywatnych, w tym Katowice-Kraków. Koncesjonariusz płatnego odcinka A4 – Stalexport – wydał już komentarz dotyczący rządowej zapowiedzi.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt przewiduje zniesienie opłaty za przejazd dla samochodów osobowych i motocykli na autostradach zarządzanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Oznacza to, że od 1 lipca 2023 r. nie trzeba będzie płacić za przejazd na autostradzie A2 Konin - Stryków oraz A4 Wrocław - Sośnica za przejazd pojazdem o masie do 3,5 tony.
Nowe przepisy mają ponadto na celu spowodowanie, że nie będzie można wprowadzić opłat także na pozostałych zarządzanych przez GDDKiA autostradach, które są obecnie bezpłatne, a także na odcinkach, które są w realizacji.
– Większa dostępność autostrad przyczyni się do poprawy stanu portfela Polaków, bo mniej będą wydawać na autostrady, ale także do poprawy stanu środowiska naturalnego, do zwiększenia bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Opłaty za autostrady są jedną z barier mobilności. Zwiększając mobilność, zwiększamy też szanse przedsiębiorców na pozyskanie dobrego pracownika, a szanse pracownika na uzyskanie jak najlepszej pracy – powiedział premier Mateusz Morawiecki.
– Zniesienie opłat za przejazd autostradami od pojazdów osobowych spowoduje przeniesienie części ruchu z dróg alternatywnych, wybieranych obecnie przez kierowców z uwagi na opłaty na autostradach. Zwiększy się zatem poziom bezpieczeństwa na drogach krajowych i samorządowych w okolicy autostrad. Zaoszczędzone zostaną dzięki temu też środki na ich utrzymanie, remonty i modernizację – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Obecnie kierowcy mają w Polsce do dyspozycji 1800 km autostrad. Opłaty są pobierane na odcinakach A2 Stryków – Konin i A4 Wrocław – Sośnica zarządzanych przez GDDKiA o łącznej długości 261 km. Tu opłaty wynoszą 10 gr/km od samochodów osobowych i 5 gr/km od motocykli.
Odcinki płatnych autostrad zarządzanych przez koncesjonariuszy: A1 Gdańsk – Toruń, A2 Konin – Nowy Tomyśl – Świecko oraz A4 Katowice – Kraków mają łącznie 469 km długości.
– Kolejnym krokiem, zgodnie z sobotnią zapowiedzią premiera J. Kaczyńskiego, będzie podjęcie działań na rzecz ulżenia kierowcom, którzy muszą słono płacić za przejazd autostradami koncesyjnymi, bo niestety nie wszystkie autostrady są państwowe. Poprzednie rządy oddały w prywatne ręce zarządzanie tymi trasami. Z pespektywy czasu jasno widać, że nie była to dobra decyzja – dodał minister. A. Adamczyk.
Według zapowiedzi z kręgów rządowych, temat wprowadzenia bezpłatnych przejazdów na drogach koncesyjnych ma być rozwiązany w ciągu roku. Koncesjonariusz A4 Katowice – Kraków póki co oszczędnie komentuje temat.
- Zamiar zniesienia opłat za przejazd autostradami, w tym za przejazd odcinkami koncesyjnymi, do których należy autostrada A4 między Katowicami i Krakowem, ma na tę chwilę wymiar deklaracji politycznej. Jako taki, nie był przedmiotem rozmów pomiędzy koncesjonariuszem i odpowiednimi instytucjami państwa - mówi Rafał Czechowski, rzecznik SAM SA.
Rzecznik dodaje, że podstawą rozmów powinien być konkretny projekt.
- Podstawą do zaprezentowania stanowiska wobec inicjatywy zniesienia opłat na A4 Katowice-Kraków, byłby dla spółki Stalexport Autostrada Małopolska SA przedstawiony przez Ministerstwo Infrastruktury konkretny projekt takiego rozwiązania, uwzględniający wszystkie aspekty funkcjonowania koncesji do chwili jej wygaśnięcia w 2027 r. - mówi Rafał Czechowski, rzecznik SAM SA.
Ogłoszone w przyjętym projekcie ustawy zmiany można ująć w czterech punktach:
Oddanych głosów: 341
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Pięć lat rekordowych inwestycji. Tak zmienia się Park Śląski w Chorzowie
705Remont gierkówki w woj. śląskim: przebudowa drugiego odcinka DK91 na finiszu
666Przy S1 w Bielsku-Białej ruszyła budowa największego parku handlowego w regionie
584Najlepsze inwestycje w Katowicach: znamy laureatów Rankingu Inwestycji 2023!
566Bariery formalne pokonane. Electromobility Poland ma zgodę na budowę fabryki Izery
533Ponad 200 mieszkań w sąsiedztwie Spodka. W Katowicach powstanie wieża mieszkaniowa
+3 / -0Nowa inwestycja na obszarze KSSE w Bytomiu. Hala magazynowo-produkcyjna za 24 mln zł
+1 / -0Co dalej z CPK w Śląskiem? "Nikt nie podważa konieczności budowy linii Katowice-Ostrawa"
+0 / -1Najlepsze inwestycje w Katowicach: znamy laureatów Rankingu Inwestycji 2023!
+0 / -1Koniec z osuwiskiem pod Żywcem. Rusza naprawa fragmentu drogi S1 w Lalikach
0Katowice. Dziesiątki chętnych na mieszkania TBS na lodzie. Miasto przegrało w sądzie
0Remont za 9 mln zł. Szpital Murcki w Katowicach otworzył odnowiony budynek administracji
0Przy S1 w Bielsku-Białej ruszyła budowa największego parku handlowego w regionie
0Śląskie z jedną z najlepszych ofert deweloperskich w Polsce. Biją nas tylko Warszawa i Łódź
0
~Dariusz Kania 2023-05-18
16:00:00
obcokrajowcy powiini kupowac winety na nasze autostady,bo my tez jezdzimy po ich autostradach i tez winety musimy kupować ,gdzie ta sprawiedliwość ?
~Tomasz Raudner 2023-05-19
13:07:55
Panie Dariuszu, ciekawe i ważne spostrzeżenie. I warte rozwinięcia. dziękuję